De kadernota 2020 is het eerste planning- en controldocument voor de cyclus van 2020.
Met de kadernota informeren wij u  over de ontwikkeling van ons financieel meerjarenperspectief en doen wij voorstellen over het te voeren beleid van onze gemeente. De besluiten werken wij uit  in de begroting 2020 en meerjarenraming.

Waar wij in de meerjarenbegroting 2019-2022 nog  een redelijk optimistisch beeld  van de financiële positie van Zevenaar konden schetsen, zien we nu een grote kanteling.
Als gevolg van vooral externe ontwikkelingen, met name de stijging van de kosten in het sociaal domein op jeugdzorg en Wmo, kampen wij met een structureel tekort  van rond € 7,3 miljoen.

Het tekort  (inclusief 1e voortgangsrapportage) wordt veroorzaakt door mutaties op de volgende begrotingsposten.

In  deze kadernota leest u over denk- en zoekrichtingen  op korte en langere termijn die ervoor kunnen zorgen dat wij onze begroting sluitend kunnen krijgen. Wij hebben in hoofdzaak rekening gehouden met de autonome ontwikkelingen, omdat die niet of nauwelijks door ons zijn te beïnvloeden. Voor nieuwe uitgaven, voor nieuw beleid of bestaand beleid te intensiveren of actualiseren,  is binnen het huidig financieel perspectief nauwelijks ruimte. Dat betekent dat we onze ambities, ook voor wat de uitvoering van het coalitieakkoord betreft, hebben moeten bijstellen. In de kadernota richten de voorstellen voor nieuw beleid zich vooral op duurzaamheid (pilot aardgasvrij maken), vrijetijdseconomie, datagedreven sturing en verbetering van de juridische kwaliteitszorg.

Hieronder vindt u de denk – en zoekrichtingen voor het sluitend maken van de begroting  verder geconcretiseerd en uitgewerkt. Wij richten ons hierbij op de presentatie van een evenwicht tussen inkomsten en uitgaven in de jaarschijf 2022 van de meerjarenbegroting 2020-2023.
Onze denk- en zoekrichtingen zijn in volgorde van prioriteit en kansrijkheid  ingedeeld:

  1. Ambities herprioriteren, bestaand beleid bijstellen
  • Eerst grote uitgavenposten bezien en richten op de taakvelden, waar de tekorten optreden
  • Wettelijke taken op minimum niveau
  • Alleen uitvoeren wat onontkoombaar en onuitstelbaar is
  • Investeringen uitstellen, afstellen
  • Beleidsuitvoering met een (onderhouds)voorziening verlagen
  • Minder ruim begroten/ groter risico nemen
  • Geen geld voor areaalvergroting
  • Lager voorzieningenniveau
  • Beperkt nieuw beleid
  1. Financieel technische mogelijkheden
  • Inzetten inflatiecorrectie
  • Inzetten post onvoorzien
  • Financiële basis op orde
  • Met algemene reserve investeringen dekken (kapitaalegalisatiereserve)
  1. Bedrijfsvoering/bestuurskosten
  • Taakreductie (gekoppeld aan bijgestelde ambities)
  • Via efficiënte inkoop werkzaamheden uitbesteden
  • Efficiënter en innovatiever werken
  • bestuurskosten
  1. Verbonden partijen en andere maatschappelijke partners
  2. Hogere opbrengsten
  • Belastingen (areaaluitbreiding, verhogen tarieven), leges en rechten kostendekkend maken
  • Algemene uitkering (mei circulaire)/wijziging BTW Compensatiefonds
  • Huuropbrengsten verhogen
  • Afstoten vastgoed (op basis van conclusies Vastgoednota)

Voor de hoofdindeling gaan we vooralsnog van de volgende taakstelling uit.

Over deze richting voor het bezuinigingspakket gaan wij graag met u in gesprek. Rekening houdend met uw gevoelens  werken wij het daarna uit tot een evenwichtig pakket, dat we tegelijk met de begroting 2020 aan u zullen presenteren. In de raadsvergadering van 6 november 2019 vindt uw besluit plaats.