Wat kost het?

Programma Financieel meerjarenbeeld

Lasten

Primitieve begroting

4.564

4.801

4.956

4.956

Wijzigingen tot 1e VGR

370

370

370

370

1e Voortgangsrapportage

Lasten tot de kadernota

4.933

5.171

5.325

5.325

Totaal mutaties lasten kadernota

Totaal lasten na de kadernota

4.933

5.171

5.325

5.325

Saldo voor bestemming

-4.878

-5.115

-5.270

-5.270

Mutaties reserves

Onttrekkingen tot de kadernota

87

87

87

87

Onttrekkingen kadernota

Totaal onttrekkingen reserves

87

87

87

87

Toevoegingen tot de kadernota

Toevoegingen kadernota

Totaal toevoegingen reserves

Totaal mutaties reserves

87

87

87

87

Saldo na bestemming

-4.791

-5.028

-5.183

-5.183

Toelichting financiële ontwikkelingen

Baten

Meerjareninvesteringsplan 2018-2022

Bedragen x €  1.000

 Omschrijving

 Netto

Afs.

Rente en afschrijving

inv.

termijn

2019

2020

2021

2022

Verbeteren en verduurzamen openbare verlichting

- armaturen

2018

200

20

14

14

14

13

- lichtmasten

2018

200

40

9

9

9

9

Reconstructies wegen

2018

2.600

30

113

111

136

134

Reconstructie Keurbeek Herwen

2018

0

30

0

0

0

0

Reconstructie Halve maan

2019

1.100

30

0

0

54

58

Herinrichting Kop van Tolkamer

2019

900

30

0

0

43

47

Vervanging brug Eltenseweg

2019

650

30

0

35

34

34

Vervanging VRI Arnhemseweg

2019

50

10

0

6

6

6

Investeren in veilige wegen

2019

305

30

0

16

16

16

Parkeerautomaten

2019

200

10

0

24

24

23

Infrastructuur - herinrichting en nieuwe (rand)wegen

2019

3.120

25

0

47

62

77

Aanleg 2e viaduct 7Poort

2021

2.750

30

0

0

0

147

Totaal Investeringen

12.075

136

262

396

563

Toelichting geplande investeringen

Verbeteren en verduurzamen openbare verlichting
Onze gemeente kent nog een aanzienlijk aantal verouderde lichtmasten met energieverslindende armaturen. Om een impuls te geven aan de wens om de openbare verlichting verder te verduurzamen stellen wij voor de bestaande verouderde en energieverslindende lichtmasten versneld te vervangen. De masten zijn economisch, en grotendeels ook technisch, afgeschreven.
Er is een investering nodig van € 200.000 voor armaturen en € 200.000 voor de lichtmasten. De structurele lasten (rente en afschrijving) bedragen vanaf 2021 € 22.000.

Uitvoeren reconstructies wegen
Wij stellen u voor een krediet beschikbaar te stellen voor de reconstructies van € 2.600.000. Van dit krediet voeren wij de volgende activiteiten uit:

Herinrichten Graaf Ottoweg
De Graaf Ottoweg voldeed niet meer aan de huidige eisen en was aan groot onderhoud toe. Daarnaast moest het rioolstelsel worden aangepast naar een gescheiden stelsel.  De nieuwe regenwaterafvoer infiltreert het water en het teveel  aan water stort over in een wadi. De weg straalde ook niet het karakter uit van een 30km zone. Samen met de school Tragellijn hebben wij daarom gezocht naar een goede weginrichting om de ervaren problemen rond de school te verbeteren.  In het najaar van 2017 is het werk aanbesteed en in januari 2018 is begonnen met de uitvoering.

Herinrichten Transeedijk-Boterdijk
Aanleiding voor dit project was de achterstand in het wegbeheer. De bestaande weginrichting  paste niet  meer bij de functie die de weg heeft.  Gekozen is voor een integrale aanpak waarbij alle verkeerskundige knelpunten zijn aangepakt, de verlichting en riolering zijn ook  meegenomen. De Transeedijk is geheel ingericht als een 30 km per uur zone met de daarbij behorende wegkenmerken.  De rijbaanbreedte van de Boterdijk en de Tragelweg is versmald en voorzien van rode fietssuggestiestroken. De versmalde Tragelweg sluit straks aan op de herinrichting van de Graaf Ottoweg. In het najaar van 2017 is het werk aanbesteed en in november 2017 is begonnen met de uitvoering.

Herinrichten fietspaden Hoogeweg
De Dorpsraad Pannerden heeft de voormalige gemeente Rijnwaarden gewezen op de onderhoudsstaat van de fietspaden en op de obstakels tussen de rijbaan en de fietspaden die voor onveilige situaties en verminderd fietscomfort zorgen. De voormalige gemeente heeft dit opgepakt en een verbetervoorstel laten maken. Dat voorstel is tijdens een inloopbijeenkomst gedeeld met de aanwonenden. In het nieuwe ontwerp worden de obstakels (betonbanden) tussen de rijbaan en het fietspad vervangen door een schuine overrijdbare band. Het fietspad komt daarmee iets hoger te liggen. Daarnaast wordt het fietscomfort ter plaatse van de wegversmalling in het dorp en bij de oversteek nabij de komgrens verbeterd.

Reconstructie Keurbeek Herwen
In het projectgebied ‘reconstructie Keurbeek’ vervangen wij de riolering door een gescheiden rioolstelsel en koppelen ook het regenwater af. Naast het vervangen van de riolering vervangen wij ook alle verhardingen en renoveren wij het grootste gedeelte van het openbare groen. De investering kunnen wij dekken ten laste van het Watertakenplan (Voorziening riolering).

Reconstructie Halve Maan Lobith
Het projectgebied ‘reconstructie Halve Maan’ omvat het gebied tussen de rotonde Batavenweg en Herwensedijk. In dit projectgebied realiseren wij een fietspad en vervangen wij ook alle verhardingen en renoveren wij het grootste gedeelte van het openbare groen. Verder wordt er op de Halve Maan geparkeerd op de rijbaan. Na de herinrichting kan er alleen nog geparkeerd worden in de parkeervakken.

Kop van Tolkamer
De aanleiding voor de projecten is de achterstand in onderhoud openbare ruimte (verpaupering), de leegstand van gebouw Abelskamp en het gebrek aan uitstraling van het totaal beeld, inclusief de gebouwen. De projecten zijn tot stand gekomen op basis van een visie die is opgesteld voor een subsidieaanvraag. Voor project Abelskamp is een provinciale subsidie Steengoed Benutten verstrekt. De Kop van Tolkamer onderscheidt zich van de omgeving. Door de kwaliteitsimpuls en het opknappen van de openbare ruimte ontstaat in de Kop van Tolkamer een toeristische meerwaarde, het zet de Kop van Tolkamer beter op de kaart.  De deelprojecten Abelskamp, Driehoekig plein, Schipperspad, de Schoolsteeg, Engelse Tuin en Parkeerplaats Rijnstraat zijn inmiddels gerealiseerd.

Vervangen brug Eltenseweg
Op basis van uitgevoerde constructiemetingen en de daaruit blijkende slechte conditie van de brug mogen zware vrachtvoertuigen (> 40 t) geen gebruik meer maken van deze brug. Het overige vrachtverkeer moeten we beperken door eenrichtingsverkeer in te stellen. De brug kan maximaal 5 jaar mee met de genoemde beperking. In de begroting is met deze vervanging geen rekening gehouden. De optie om de brug in stand te houden en het vrachtverkeer te beperken door het instellen van eenrichtingsverkeer is minder gewenst om redenen van verkeersveiligheid en leefbaarheid. Eenrichtingsverkeer vergt de nodige handhaving. Verder is het nodig om de conditie van de brug regelmatig te onderzoeken. Aan deze inspecties zijn jaarlijks hoge kosten verbonden. Wij stellen u voor een krediet van € 650.000 beschikbaar te stellen.

Vervangen VRI Arnhemseweg
Het betreft de vervanging van de Verkeersregelinstallatie op de kruising Arnhemseweg/Ringbaan Noord/Methen. De VRI moet met spoed vervangen worden. De vervanging nemen wij mee in het project aanpassing Arnhemseweg. De provincie heeft ons gevraagd om een financiële bijdrage te leveren als aanvulling op de subsidie. Hiervoor is geen budget aanwezig. Wij stellen u voor een krediet van € 50.000 beschikbaar te stellen.

Investeren in veilige wegen
Bij de uitvoering van groot onderhoud en grootschalige reconstructies is de verkeersveiligheid een vast onderdeel van de weginrichting. Daarnaast plannen wij de volgende specifieke verkeersveiligheidsmaatregelen:

Heilige Huisjes/Zuiderlaan
Bewoners wensen verkeersremmende maatregelen in Heilige Huisjes/Zuiderlaan. De lange rechte weg nodigt uit tot een hoge rijsnelheid. De bewoners ervaren dit als onveilig. Uit verkeersmetingen blijkt dat er inderdaad  te hard wordt gereden. De weg is onvoldoende ingericht als een 30 km/h zone. Er is gekeken naar verschillende typen maatregelen. Vanwege het verkeersaanbod stellen wij voor drempels aan te leggen. Bewoners staan positief tegenover deze plannen. Wij stellen u voor hiervoor een krediet van € 85.000 beschikbaar te stellen.

Fietsoversteek rotonde Landeweerdijk
De Landeweerdijk, Ringbaan Oost en Babberichseweg in Zevenaar zijn met elkaar verbonden door een rotonde (hierna: rotonde N336). Rotonde N336 heeft voor veel weggebruikers een belangrijke functie. De rotonde vormt de verbinding tussen de nieuwbouwwijk Groot Holthuizen en het centrum van Zevenaar. Maar ook vervult rotonde N336 een belangrijke rol in de verbinding tussen Zevenaar en de middelbare school het Liemers College. Rotonde N336 is ruim opgezet, wat kan uitnodigen tot verkeerd gebruik. Zo wordt er met enige regelmaat tegen de richting in gefietst. Er is behoefte aan het creëren van een veiligere situatie. Een veilige oversteek is onder andere van belang door de grote snelheidsverschillen (80 km/u vs. 20 km/u). Wij willen aan de noordzijde van de rotonde een fietsoversteek in twee richtingen maken. De voetgangers op de oversteek moeten net als nu voorrang geven aan het kruisende verkeer. Een dubbele oversteek voorkomt tegen de richting in fietsen en maakt de verkeerssituatie daarmee veiliger. Ook vormt een dubbele oversteek een logische verbinding tussen de wijk Groot Holthuizen en Zevenaar. Wij stellen voor om de zuidelijke oversteek aan de rotonde te verwijderen. Wij stellen u voor hiervoor een krediet van € 100.000 beschikbaar te stellen.

Dorpstraat/Babberichseweg
Op aandringen van aanwonenden heeft de provincie een plan opgesteld om de verkeersveiligheid van deze verkeerssituatie te verbeteren. Uit het onderzoek is gebleken dat de doorstroming van de provinciale wegen goed is, maar dat de verkeersveiligheid op een aantal punten verbeterd kan worden. Op de volgende plaatsen is verbetering van de verkeersveiligheid wenselijk: fietsoversteek Bettestraatje, fietsstrook langs de N811, oversteek Schutterspad over de N336 en insteek N812 ter hoogte van het Baborgaplein. Voorwaarde is dat de gemeente bijdraagt in de kosten. Wij stellen u voor hiervoor een krediet van € 120.000 beschikbaar te stellen.

Parkeerautomaten
De huidige parkeerautomaten werken niet naar behoren en zijn aan vervanging toe. Er is een mogelijkheid tot sanering, waardoor er minder parkeerautomaten nodig zijn dan er nu staan. Er is een investeringsbudget van € 200.000 nodig om nieuwe automaten aan te schaffen. Dit is inclusief projectbegeleiding en eventuele vervanging van bebording. Deze nieuwe parkeerautomaten werken volgens de nieuwste technieken, waardoor meer onderhoud op afstand kan plaatsvinden.

Infrastructuur herinrichten en (nieuwe) randwegen
De komende vier jaar (en verder) worden bestaande wegen heringericht en voeren we planstudies uit naar nieuwe (rand-)wegen. Er is een krediet nodig voor capaciteit, onderzoek en uitvoering. Wij stellen u voor  een krediet van € 3.120.000 beschikbaar te stellen voor de volgende projecten:

  • Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering
  • Project A15/A12
  • Aanpassing Arnhemseweg en weg Hengelder (waaronder herinrichting parkeerplaatsen sportvelden Hengelder, Oversteek Douwe Dekkerstraat en onvoorziene werken)
  • Planvorming herinrichting Edisonstraat
  • Planvorming herinrichting Mercurion
  • Planvorming herinrichting Doesburgseweg
  • Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam
  • Herinrichting Babberichseweg
  • Planstudie Noordelijke Randweg
  • Planstudie doortrekking Witte Kruis/MER
  • Monitoring geluid, fijnstof en trillingen
  • Onderzoeken akoestische maatregelen onderliggend wegennet
  • Effecten realisatie Vliegveld Lelystad voor Zevenaar

Aanleggen 2 e viaduct 7Poort
Bereikbaarheid van onze gemeente en de bedrijventerreinen in Zevenaar is belangrijk. Wij stimuleren de uitgifte van de kavels op 7Poort volop (zie programma 3).  Een belangrijke bijdrage hieraan levert het aanleggen van een 2e viaduct. Wij stellen voor een bedrag op te nemen voor de aanleg van dit 2e viaduct van € 2.750.000. In een separaat raadsvoorstel leggen wij de definitieve afweging aan u voor.

Overzicht met niet gehonoreerde voorstellen

In de onderstaande tabel worden de voorstellen gepresenteerd die vooralsnog niet door het college voor honorering worden voorgedragen. Uit oogpunt van transparantie presenteren wij deze voorstellen wel in deze kadernota.

Toelichting behorend bij de niet gehonoreerde voorstellen

Baten